Søk i denne bloggen

torsdag 25. april 2013

Lilla kjole 1.


Jeg skulle til Oslo på teater, og da måtte jeg selvfølgelig ha meg ny kjole. 
Mammas gamle stoff fra 70-tallet, litt lite av hver, men det ble en kjole. Kjolen er også i 70-talls modell. 
Stoffet er en type jersey som var populær på 70 tallet, det er syntetisk, lett å vaske og strykefritt. Ikke rart husmødrene falt for de og sydde seg kjoler i søkk og kav. 
Iallefall, modellen er rett, 2 innsnitt i ryggen, 2 innsnitt foran, lite innsnitt ved brystet og i halsrigning. Ermer og hals er kantet med samme stoff, stoffet er elastisk så jeg trengte ikke skråklippe båndet. Jeg likte resultatet og jeg likte forestillingen med My fair lady, som minnet meg meget om min egen arbeidsdag: Å lære minoritetsbarn som akkurat er kommet til Norge å snakke norsk. Spesielt å lære de å uttale æ, ø, og å. Vel vel her kommer kjolen: 

Foran.

Stoffet var bare i deler så da var det å finne en go løsning å sette de sammen slik at det ikke ble et "lappverk". 

Bak, det er ikke en flekk på kjolen, det er noe på linsen. 

Detalj foran. 

2 kommentarer:

  1. Liker kjolen!
    Syns du har funnet en god løsning for ditt dilemma. Den ser bra sydd ut, har et mønster og fasong som er i tiden og ser fresht ut.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, jeg likte den og veldig godt, tror nå jeg har funnet løsningen. Det eneste for mine 50 år er t den er litt i korteste laget, men med en lang jakke gikk det greit. Skylde på stoffmangel, neste blir lenger......
    May

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.