Søk i denne bloggen

onsdag 17. september 2014

Sitteunderlag med navn.

Når jentene skal ut på tur med skolen, trenger de noe varmt å sitte på. 
Gamle ulltepper blir til flotte sitteunderlag. 
Før, da jeg lærte å applikere skulle dekoren tråkles på og syes med tett sik -sak. 
Men heldigvis er det ikke slik lenger, 
nå finnes det forskjellig lim-stoff slik at bokstavene kan limes på.
 Og man kan sy dem på akkurat som man vil, 
at de blir rufsete i kantene etter en stud, gir bare en kul effekt. 
Og husk, det er like greit å ta med på tur i parken også, benkene kan være kalde. Det kan stikkes i håndvesken.....
Klipp ut en passelig stor firkant, rektangel eller kvadrat av ullteppet.
Jeg la det dobbelt fordi det var så tynnslitt. Klipp ut bokstavene i andre ullstoff-rester. 
Klipp, legg limstoff (hifix eller visofix, det finnes mange typer, det er et flak med lim.) under bokstavene. Press de på med et eget strykjern til slikt bruk, jeg bruker det gamle jernet mitt, slik at jeg ikke skal ødelegge sålen på det nye.
Sy rettsøm fram og tilbake på bokstavne tett i tett. Hre er det viktig å sy helt ut i kanten om du ikke vil ha de veldig frynsete. 
Legg ull-firkanten på et fleece pledd og klipp ut et stykke som er 2 cm større på alle kanter.
Sett fast med knappenåler og sy sik-sak langs ullteppe-kanten. 
Ferdig sitteunderlag, nå blir du varm i rumpen. 
Under sitteunderlaget,  midt på den ene kortsiden i sik-sak sømmen syr du fast to bånd(jeg brukte rester av skråbånd).
Rull sammen underlaget og knyt det sammen, nå kan du stikke det i sekken og gå på tur. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.