Søk i denne bloggen

mandag 8. september 2014

Med tanke på miljøet, gjenbruk, servietter DIY.

I steden for å kjøpe papirservietter, som vi kaster etterpå har vi hos oss valgt å bruke tøyservietter. Både til hverdag og fest. 
Av og til ,hvis vi skal ha noe spesielt  eller fargene ikke passer, hender det vi kjøper noen pakker papirservietter. 
Jeg fant ut at hverdags-serviettene våre begynte å bli slitne, så det ar på tide med noen nye. 
Jeg har noen stoffer fra 80-tallet liggende, som blir lite brukt for tiden da stoffsmaken min helst heller mot noe annet. Men de går helt fint til servietter. 
Sy serviettene i bomull da er de lette å vaske og kan vaskes på høy temperatur.
 Hverdagsserviettene stryker jeg som regel ikke da de brukes hver dag. Strekker de bare når jeg henger de opp.
 Selskapsserviettene anbefaler jeg å vaske umiddelbart etter selskapet da løsner flekkene raskere. Om du lar de ligge "setter" flekken seg. 
Klipp stoffet i så store servietter du vil ha. Kvadratiske eller rektangulære.
Klipp av alle hjørnene.
Brett inn hjørnet. 
Dobbelbrett sidene slik at det danner seg et fint hjørne. 
Sett knappenåler. Diagonalen i hjørnet dannes av side brettene som møtes.
Her må du være nøye. Sett knappenåler. 
Sy langs bretten rundt hele. 
Damp og vips så er de klar til bruk. 

Mange.

Det ble 4 påskeservietter og. 
Men til selskap har vi noen finere. Disse er brodert med blank tråd, kjøpt på loppis, de er nok gamle. 
Disse er kaffe servietter kjøpte de og på loppis sammen med en tilhørende duk. 
Disse er vel de som er mest brukt i selskap, de er i bomull med heklet innfelt dekor. Av disse har jeg 12 stk og de er lette å vaske. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.