Søk i denne bloggen

søndag 10. november 2013

Presentasjon av utstillerne på BEASSI "Duodji ja dáidda čuorvu! - Duodji and Art calling!"

Karasjok lørdag 9 november 2013. 
 Utstillingen "Duodji ja dáidda čuorvu! - Duodji and Art calling!"
 på BEASSI kulturstasjon.
Ann Solvig Nystad - May Johanne Bakkland Ness - Per Asle Sara - Ellen Brita Anti.
Nydelige håndstrikkede votter med samisk mønster.
 Duodji av Ann Solveig Nystad.
Belte, bandvev,Ann Solveig Nystad.

Belte til Karasjok kofta, det er bare 12 duodji-utøvere som vever belter for hånd på den tradisjonelle måten, den eldste er 98 og den yngste 52, vi må videre føre tradisjonen før den dør ut.


Per Asle Sara.
Han eksperimenterer med forskjellige teknikker i sine portretter. Disse bildene har han jobbet med i et år.
Vi ser en utvikling fra tydelige trekk gjennom mer og mer ut-visking av trekkene fram til et abstrakt portrett.
I portrettet, no.3, "Bestemor" har han ut fra min tolkning klart å gjenskape den varme og sterke personen som jeg er sikker på hans
bestemor er, både i fargebruk og penselstrøk. Bestemor er gjenskapt i en klar og varm gulfarge, innrammet av rød, som i kunsthistorien symboliserer kjærligheten og er en farge som viser styrke. Den blå fargen i bakgrunnen fremhever portrettet. En meget flott bruk av de tre primærfargene som komplementerer og fremhever hverandre.

I det siste bildet har han brukt en teknikk som heter actionpaint, malingen lever under påføring, Dette portrettet heller helt over i det abstrakte, allikevel kan vi tydelig se et ansikt som trenger seg fram.
"Gabriel", Ellen Brita Anti.Akryl/photohop.
Gabriel skuer utover jorden fra sin opphøyede plass, skikkelsene som vandrer understreker det guddommelige og opphøyede med sine spisse topper som peker oppover, de svarte linjene som rammer inn de ulike skikkelsene henter opp den mørke fargen i Gabriel og er med på å skape en balanse i bildet. Kanskje sier det noe om at menneskene er forskjellige eller at noen må beskyttes mot seg selv ved måten de er rammet inn og skilt fra de andre.  Den gyldne fargen rammer inn det hele som et guddommelige lys. Gabriel er i en kjølig blåtone, kanskje er han lei seg over menneskene? Over midten av bildet er det en utydelig linje som er med på å skape litt mystikk rundt de som skjer i bildet.

"På vei." Akryl, Ellen Brita Anti.
En liten reinkalv som er på vei mot kysten, han har snø i pelsen som glitrer.
Duse varme farger i et hvitt landskap.


Artic skirt, Serie Sápmi.
Som jeg her fortalt om i forrige innlegg.
by majoban
Kunstnere, gründere og debatanter. 
Ann Solveig Nystad, Ellen Brita Anti, Per Asle Sara, May Johanne B. Ness, Silje K. Muotka, Lisbeth Falltin og Anne Biret Anti
Jeg har minglet med sametingstopper, kommunetopper, folket i gata, gründere og mang flere. 
Jeg er stolt og glad og veldig takknemlig for å ha fått lov å være med på dette. 

Jeg takker alle som har vært med på å gjøre dette mulig. 
Jane Luneng - lærlingen min som har hjulpet med søm-arbeid og vært idemyldringspartner.
Gudrun Lindi - som sa ja til å ha utstillingen på Beassi kulturstasjon.
Familien min - som har trodd på meg og hatt tålmodighet med meg.
Brita Kåven - Gieril Ánde Lindi -  Elle Lindi som hjelp til med tolking og servering.
Ann Solveig - Per Asle og Ellen Brita, mine med-utstillere. 
Og en stor takk til alle dere som kom å så på utstillingen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.