Søk i denne bloggen

fredag 8. november 2013

I morgen er den store dagen.Lansering av mine Artic skirt.


I morgen kl. 16.00 på Beassi Aktivitetshus i Karasjok åpner Utstillingen "Art and Duodji callng" der jeg stiller ut mine Artic skirt, Serie Sàpmi. 
Jeg er veldig stolt og glad at 8 måneders arbeid er ferdig og klar til å lanseres. 
Det er litt kiling i magen nå i kveld, jeg vet ikke hva morgendagen bringer, men jeg gleder meg veldig.
Sammen med meg stiller også gründer-gruppen i Karasjok ut sine arbeider. 
Ann Solveig Nystad - samisk Duodji.
Ellen Brita Anti - Bildekunst.
Per Asle Sara - Bildekunst.


Om prosjektet:
Våren 2013 fikk jeg denne ideen om å lage et Unika-produkt. 
Prosjektet tok form og har utgangspunkt i min bachelor utdannelse fra Høyskolen i Oslo, der jeg siste året fordypet meg i overflatedesign. Jeg her latt meg inspirere av Per Spook, som under hele sin karrière i Paris jobbet med nettopp overflatedesign. Han brukte applikasjon, broderi og trykk i sine kreasjoner.
Peer Spook var tidlig ute med det meste blant annet fra kolleksjonen "Fra Paris til Polarsirkelen" høst/vinter 1989/90 tok inn samiske elementer i sine antrekk. Noe han fikk mye kritikk for fra samisk hold, det ble sagt at han brukte deres drakttradisjoner for fritt. Det ble for nært opp til silhuetten av den samiske drakten. Men Per Spook ønsket å la det være et poeng å la antrekkene holde seg nær utgangspunktet slik at de gav klare assosiasjoner til det samiske.
Han var nok tidlig ute, i dag er det ikke så uvanlig å prøve ut andre og uvanlige tekstiler i den samiske drakten. En samisk designer i Bjerkvik har prøvd ut kofter i dongeri, rettet mot de unge for å skape en fornyet interesse for kofta bland dem.
Jeg har ikke prøvd å etterligne, fornye eller modernisere kofta, men valgt på grunn av min samiske bakgrunn å bruke samiske elementer i min kunstskjørt serie: "Sàpmi".
Jeg har designet en skjørtemodell som skal være tidløs, noe som gjør at skjørtet kan brukes år etter år uavhengig av moten. Linningen er i tricot/jersey som gjør det mulig å bære skjørtet på hoftene eller i livet alt ettersom hva men ønsker. Den utsvingte modellen gir assosiasjoner til koftens nedre del.
Dekoren er i overflaten og har elementer hentet fra samisk kultur og tradisjon. I denne serien har jeg valgt å jobbe figurativt, vi ser tydelig hva den forestiller.
Kombinasjonen applikasjon/trykk eller broderi/trykk skaper en spennende kontrast mellom det flate trykket og det forhøyede broderiet/applikasjonen. Noen er naive i sin dekor; enkle linjer og klare farger. Andre er mer komplisert med broderi og detaljer.
Alle skjørtene er unike, jeg lager bare ett skjørt av hver, så du kommer aldri til å treffe noen med samme skjørt som deg selv. Men allikevel er signaturen min så tydelig at man kan se at dette er et skjørt "by majoban".
Skjørtene lanseres som kunstskjørt både fordi de er unike og fordi dekoren er laget på frihånd etter samme metode som kunstnerne gjør.
I serien Sàpmi er det 10 skjørt. Hvert skjørt har sin egen tittel og de er nummererte.
Utover vinteren 2013 lanseres flere serier med 10 skjørt i hver.
1. desember lanseres seriene: "Glassmaleri" - "Tromsøpalme" - "Angel".
på blogg og i Eplabutikken min. leveres portofritt.

Bildene av skjørtene kommer i morgen her.
.

 majoban - May Johanne Bakkland Ness

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.