Søk i denne bloggen

tirsdag 4. oktober 2011

Apropo St Petersburg.

For lenge siden, det kjennes iallefall slik ut, for 15 år siden ble jeg ferdig å brodere et bilde av "St Basils katedralen" ved den røde plass i Moskva, som ligner på blodskirken i St Petersburg.



Brukte flere år fra jeg begynnte til jeg var ferdig i 1996.
Det var under etterdønningene etter den kalde krigen og jeg kaldte det for "Blomster over Moskva", for meg er blomster vakre og et symbol på fred og kjærlighet.
Her er en titt:


"Blomster over Moskva". Av majoban 1996 (ferdig)

Ellers må jeg si at dette arbeidet kan på langt nær måle seg med de abeidene vi fikk se på broderiskolen i klosteret Saint Petersburg metochion of the Optina Putstyn`monastery som vi bodde i da vi var der. Som dere kan se en smakebit av her:

Et stort arbeide av et teppe de skal bære ned i klosteret ved spesielle anledninger. Dette har de brukt 3 år på til nå. De bruker ekte gull- og silketråd når de broderer. Det er på en måte som å tegne og fargelegge med tråd i fine små sting til hele flaten er dekket.


Detalj fra bildet, Hun som ligger der er gudemoren, dette er Russisk Ortodoks religion og de "hyller"/tilber også moren(Maria) til Jesus på forskjellige måter. Hvis jeg ikke tar mye feil så forestiller dette hennes død.


Håndbrodert fane som er i bruk ved spesielle anledninger.


Dette er nok Jesus......


Her sitter en liten medhjelper og ruller gulltråd på verkstedet.

De har og en broderiskole der folk kan komme å lære dette håndverket. Det er 5 faste ansatte som jobber der og som holder kurs og underviser på skolen.

In 1996, I was done with an embroidery, which I called "Flowers of Moscow". Inspired by the end of the Cold War.
Of course it can not compete with these beautiful embroideres from the embroidery school at the monastery Saint Petersburg metochion of the Optina Putstyn`monastery where we lived at our stay in St Pertersburg. The major work has taken 3 years to embroidery, it is a blanket for use on special occasions in the monastery and I think it represents the god-mother. They use real gold and silk thread in the work. It is like they draw and color with thread. The red is a tab, and the other one is an embroidery of Jesus. At the bottom there is a little helper rolling gold thread on the spool.
De driver og en skole der man kan lære å brodere.Tillat innskrivning av fonetiske tegnSkriv inn en tekst eller en nettadresse, eller oversett et dokument.
Avbryt
Oversettelse fra norsk (bokmål) til engelsk
At the school people can learn to embroider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.