Søk i denne bloggen

søndag 9. mars 2014

Vinterfestuka i Narvik, pompadurer og punger til kokkene.


Hvert år en uke i mars arrangeres Vinterfestuka i Narvik. de er en vinterfestival som feirer Rallaren som bygde Ofotbanen fra Kiruna til Narvik, for å kunne frakte malm fra gruven i Kiruna ut til en isfri havn for utskiping til den store verden. 
Det var mange Rallare som var med å bygget banen, og for hvert rallar-lag var det en kokke som laget mat, vasket klær, reparerte klær til disse barske mannfolka. De levde oppe på fjellet i barakker og hadde harde forhold, spesielt om vinteren. 
Siden ca 1956 har det vært en årlig festival som minnes dette arbeidet de gjorde på linjen. Uka er ei uke med sammenhengene kulturarrangement, teater, konserter, taffel-konserter, kunstutstillinger og for ikke å glemme kostymetoget der alle barn kler seg ut å går i tog etter åpningen av uka. 
Vi har egen Rallarklubb, eget sangkor: Sleggeklang, der jeg er med. Hele byen er med, folk kler seg ut i kokke og rallarklær, anno 1902 som de har på hele uka, selv på jobb. 
Butikkene lager en utstilling fra samme tid og det er en eneste stor fest. 
Selv synger jeg i koret og sist år hadde vi 32 opptredener på en uke. Dette er en uke i året hvor jeg tar ut avspasering og reiser til Narvik for å være med, det er nå 5 året jeg er på plass denne uka. 
 I år har jeg sydd pompadur vesker og punger i gammel stil slik det var da. 
Her kommer en kavalkade fra VU.
Koret Sleggeklang, det er meg i samekofta.
Her er jeg og Olaf, begge som Rallare.
En av de mast kjente kokkene, Svartabjørn.    
Fra musikalen Svartabjørn Vu 2012. Foto Avisen Fremover.
Jeg og Ingvild Holthe Bygdnes på premierefesten etter musikalen
 om Svartabjørn, som Nordland Teater hadde i VU 2012

Gamle rallarviser på tog stasjonenda Svartabjørnene ankommer Narvik. 


 Kosyme toget.
Foto: Harald Harnag, innfoto.no.
Vi har og vårt eget korps som går rundt i gatene og spiller,
de er og innom de fleste arrangement og utesteder.

Pompadur, stor og rommelig. 
Kr 500, med pung Kr 700.

Utenpålomme til mobil og kortmappe.

God plass inni med lerkelomme.

Du får den med navnet ditt.

Pung, Kr 250, med pompadur Kr 700.

Hekle og perledekor. 

Silkefòret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.