Søk i denne bloggen

tirsdag 18. mars 2014

Svar og unnskyld, på innlegget samisk drakt.

Det er fint at mennesker engasjerer seg. Jeg har ikke noe imot kommentarer, verken negative og positive, bare de er konstruktive og går på sak og ikke person. 

Derfor legger jeg meg fullstendig flat og ber så mye om unnskyld for dette overtrampet. Det skal ikke skje igjen og innlegget kommer til å bli fjernet.Jeg er aller mest lei meg på vegne av alle de jeg har såret. Jeg beklager virkelig. 

Og for å gjøre det helt klart, jeg har IKKE noen form for kofte kurs eller annen samisk duodji, kursene mine er i søm av kjoler og grunnleggende søm og redesign.

Dette er kanskje resultatet av at man ikke har fått lov å vokse opp som den men er og har vært nødt å lære alt etterpå og da kan det bli noen overtramp på grunn av uvitenhet. Jeg håper det kan være tilgivelig.  

Mange nordmenn i det området jeg bor aner ikke engang at det finnes samer, og mange andre tror at samene bare lever i lavvo på vidda og gjeter rein. De aner ikke engang at mange tusen samer lever over hele landet og kanskje rett ved siden av dem.For meg ble det viktig å få formidlet og opplyst om det samiske da jeg oppdage denne mangelen på kunnskap. Jeg er skremt over hvor lite barn, f. eks lærer/kan om den samiske kulturen som faktisk er en del av landet de bor i. For meg har det blitt viktig å få formidlet dette.Hva ble mer naturlig enn at jeg starter her jeg bor, har hatt tverrfaglige opplegg på skoler og fortalt om den samiske kulturen, har jobbet i Kunst og håndverk med dette og har nådd over mange hundre elever som ikke ante at det finnes samer. Fordi samene er blitt behandlet som de er blitt er det jo viktig å få fram at denne kulturen er en del av Norge og at de tilhører her like mye som nordmann. Og skal vi få bort intoleransen og uvitenheten må det jobbes med opplysning og informasjon. Så vidt jeg vet er det få om enn ingen som jobber med å fremme den samiske kulturen i den delen av landet jeg bor. 

Jeg er enig i at å sy plagiert samisk drakt som karnevalsdrakt ikke var det glupeste jeg har gjort. Men om det er noen trøst så har jeg fått en lærepenge.  

1. Denne jenta er en jente som ble veldig opptatt av det samiske og hadde mange spørsmål, hun hadde et ønske om å få bære en samisk drakt som hun synes er det vakreste hun hadde sett. (Hun er ikke min datter eller i slekt med meg). Jeg oppfylte en liten jentes høyeste ønske og hun har lært mye om den samiske kulturen. Hun vet også veldig godt at dette ikke er en ekte kofte. Det jeg ikke tenkte på var at å legge det på nett ikke var så lurt, for det skaper reaksjoner og vemmelse og det trenger ikke dere eller hun. 

2. Lua har ikke jeg sydd, men kommet meg i hende sammen med en samisk barnedrakt, som jeg da har fått bekreftet tilhører Kautokeino området. Men om det ikke er riktig har jeg fått feil opplysninger. 

3. Ang Duodji: I akkurat dette innlegget bruker ikke jeg ordet duodji, og dette er ett av veldig mange innlegg på bloggen min, det er ikke akkurat sånn at jeg har masseprodusert samiske karnevalsdrakter, det er denne ene som var et stort ønske fra en liten pike. Dette er den eneste og det blir heller ikke flere. Jeg håper jo at dere har vært å sett på andre innlegg på bloggen min og ser at jeg gjør andre ting og har stor respekt for det samiske. Ja jeg er enig i at dette innlegget ikke er noe god representasjon for det samiske.  Jeg har ikke selv sett på denne drakten som duodji, så jeg er litt overrasket at denne blir oppfattet som det. Jeg lager som sagt mye annet som er duodji som vesker, punger og smykker. 

4. Ang bunader: Jeg synes det er litt vanskelig å sammenligne dette, for i den norske tradisjonen er det to kategorier, bunad og festdrakt og under den siste faller alle de bunadkopiene som blir laget. Om det er noe god ide er en helt annen sak.

 5. Ang den samiske undervisningen: Jeg er svært opptatt av at det jeg forteller om er korrekt, og sjekker opp alt jeg skal snakke om for jeg sier noe slik at jeg ikke gir noen feilinformasjon.


May J B Ness


13 kommentarer:

  1. Mulig jeg har feil angående begrepet "duodji", men det jeg ser på din blogg ville jeg ikke kalt for duodji. Samisk inspirert er kanskje de ordene du burde bruke videre.

    Jeg er dog ikke riktig person som skal ta den avgjørelse, så jeg ber deg ta kontakt med Sámi Duodji. Om det du holder på med tilfredsstiller duodji kravene, så skal du med all sannsynlighet få et godkjent stempel fra dem, og jeg skal aldri legge tvil i din kunst.

    http://www.saamicouncil.net/?deptid=2137

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nok rett. Det skal jeg gjøre.
      Hilsen May

      Slett
    2. Nå har jeg vært å sjekket litt, det er to definisjoner på duodji.
      1. Duodji er betegnelse som samer bruker om det tradisjonelle, samiske håndverket og kunsthåndverket. Duodji-opplæringen var tidligere en selvfølgelig del av oppdragelsen.
      2. Sámi duodji-merket er et nordisk samisk sløydmerke som garanterer at produktet er laget etter samiske håndverkstradisjoner og at det er brukt tradisjonelle materialer og teknikker.
      Det er nok nr 2 du mener. Mens jeg har tenkt nr 1.
      May

      Slett
    3. Men i og med at du ikke (som jeg forstår det) er lært opp av samer eller noen som kan duodji i tradisjonell forstand, synes ikke jeg at du kan bruke duodji om det du gjør som nr. 1 heller. Duodji er mer enn kunsthåndverk, det er en del av en kultur, livsstil, levemåte, og kunnskapen om materialer, teknikker og komposisjoner kan man ikke bare lære seg via å bli inspirert. Den ENESTE riktige betegnelsen på det du lager, må være "samiskinspirert".

      Slett
  2. Det er da vel ikke vits å slette innlegget av den grunn? Det er åpenbart en hel hau som tar seg nær av det men også mange som ser ironien i kommentarene, men som ikke gidder å kommentere selv.
    De som tar seg nær, ser kun negativt når noen som ikke er samisk nok i deres øyne, lager et samisk lignende plagg. Du lager din versjon til et barn endatil! OMG, krise! ;)

    Dessuten selger flere selv kopier av duodji, eller duodji lignende souvernirer til turister, er det noe verre enn det du gjorde? Synes heller vi kan rette oppmerksomheten mot dette, slik at bildet til resten av verden(turistene) blir mer korrekt, når de kommer hjem med "riktige" souvernirer istedenfor mye av det som selges. Turistene er såklart også på jakt etter det autentiske, slik som koftepolitiet er, de som har kommentert på innlegget ditt.

    Forresten, det er lov til å komme med en egen tolkning av folkedrakter og andre kulturobjekter, kunstnere gjør det hver dag, ingen skam! Tilogmed fra andre kulturer enn hva de selv tilhører, tenk det.

    Men sjønner godt at innlegget blir slettet av hensyn til ditt barn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord, innlegget ble slettet fordi det skapte sterke reaksjoner og jeg forstår at de reagerer og da trenger det ikke ligge der. Det er ikke min datter men en jente til noen kjente. Og ja jeg er enig i at men må få riktig duodji til turistene for det er sørgelig å se hvilket tilbud de får av samiske suvenirer.
      May

      Slett
  3. Hei May.

    Jeg gir deg min fulle støtte for arbeidet du gjør, både innen søm og når det gjelder formidling av informasjon og kunnskap om samer.

    Den mobben og den fordømmelsen du er blitt møtt med er på ingen måte representativt for det samiske samfunnet. Ikke alle av oss fordømmer så lett og grunnløst, og ikke alle av oss bærer vårt indre liv og verdier utenpå kroppen.

    Du gjør, og har åpenbart gjort, et godt stykke arbeid når det gjelder å finne kunnskap om din samiske bakgrunn. Fortsett med det, og tvil aldri på at du alltid har rett til å være same på den måten du ønsker.

    Hils jenta som ønsket seg karnevalskofte og si at noen av oss inderlig håper hun hadde det moro på karneval.

    Mvh Pål

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord og støtte.
      Ja det er viktig å formidle om det samiske i norske skoler de lærerne som skal gjøre det vet svært lite om dette. Det ille være dumt hvis bare samiske samer skal undervise om den samiske kulturen, hvordan skal da norske barn lære om det samiske? Det vil jo si at en lærer i skolen ikke kan lære elevene om samer, de må hente inn en samisk person som er vokst opp som samisk, og hvor finner du de sørpå f.eks? Og jeg tenker at det er bedre jeg underviser om det samiske enn de andre læreren på skolen som i iallefall ikke vet noe om det. Og det er nedfelt i læreplanen at det skal være en bolk om samisk kultur i skolen.
      May

      Slett
  4. Hei

    Jeg blir lei meg når jeg ser hva du har møtt - og forstår at dette er vanskelig. Dog tenker jeg at de som reagerer negativt har sin egen historie og bære på - den kan ikke du være ansvarlig for. Du er kun ansvarlig for din egen historie - jeg bøyer meg i støvet for deg som går den veien og leter etter kunnskap. Det er et modig valg.

    Så til denne stakkarslige karnevalskoften da - jeg regner med at den ble fin jeg - og at hun brukte den - og den vil sikkert inspirere til å finne kunnskap om det samiske. Om det er duodji, samisk inspirert eller hvilken som helst merkelapp en setter på plagget - så er det uintressant i denne sakens kjerne - det er et plagg til å leke seg med - mine barn har også hatt slike plagg uten at jeg har blitt "halshugget" av det. Jeg har rom nok til slike plagg i mitt liv - jeg vet hva som er kofte og ikke og føler meg ikke truet av den grunn - dog når Kiwi som et konsern går ut - da sender man en type signal som jeg stiller spørsmålstegn ved om er samfunnsnyttig med tanke på likeverd mellom folkegruppene - jeg tenker Kiwi har et slikt ansvar - ikke den lille jenta.. eller du..dere vet at det er et karnevalsprodukt som er selvlaget - ikke masseprodusert - og masseprofilert - jmf "inianerkostymer".

    Så tenker jeg at det å undervise handler om kunnskap og kultursensitivitet - tror det er flere enn samer som kan inneha det - og det finns nok samer som ikke innehar det....

    - jeg ser ikke at du har trått over - jeg ser at du har trått - og det må man gjøre om en skal komme noen vei - forsett med det!

    Så stå i din identitet som samisk i ditt eget bilde og din samtid - slik du er komfortabel med.
    - ikke i andres myter eller forståelser - andres fortid eller fordom - andres samtid - det duger sjeldent.

    -kristin sara-

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord, tar de til meg. Det er jo riktig det du sier.
      May

      Slett
  5. Jeg digger folk som tør å være seg sjøl, og du er en av dem. Stå på, og fortsett med både forelesning og søm. Jeg synes du har mye bra i det du lager. Skulle ønske det var flere som klarte å ha en sånn positiv innstilling til sin kultur, fortid og arv, og dra nytte av det på en moderne måte. I stedet for å dra arvesynden med inn i neste generasjon. Lykke til med videre arbeid.

    Wenche M.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det er godt å høre.
      May :)

      Slett
    2. Denne skrev jeg etter reaksjonene på den kofta di: http://wenchema.blogspot.no/2014/03/duodji-eller-ei.html

      Slett

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.