Søk i denne bloggen

lørdag 14. desember 2013

Selger skjørt serie Glassmaleri.


NÅ KAN DU KJØPE SKJØRTENE HER eller på EPLA, (se link øverst til høyre.)
Kjøpsinnformasjon nederst i dette innlegget. 
Skjørtene er ikke mini slik det kan se ut, men modellen har veldig lange ben. 
Hvis du er ca. 160 cm går skjørtene akkurat over kneet. 
Skjørtene er klokkeformet, fra linningen skrår skjørtet utover og er avrundet nede.
Linningen er i jersey, og målet er når det ikke er strukket ut. 
Dvs at skjørtet kan brukes om du er større i livet enn målet. 
Lengde: 46-50 cm (Se under hvert skjørt)
Liv vidde: 78-90 cm (Se under hvert skjørt)

No. 1. "I lyset"
Kr. 1350.-
Dette er en kopi av et tekstilt veggteppe jeg malte for flere år siden. Det handler om å frigjøre seg selv fra alt som tynger en. Den tunge ryggsekken man bærer med seg, er åpnet og alle traumer, bitterhet og negativitet er sluppet fri.  
Man blir hel og trygg på seg selv.
Jeg har forsøkt å framstille denne tanken i en naken menneskefigur med vinger som strekker seg opp mot lyset.
Når man strekker ut kroppen, så slipper man ut negativ energi og tar inn positiv energi, 
på den måten føler man seg sterk og klar til å møte dagen.
Vingene symboliserer at du er klar til å fly hvor du vil: DU kan klare det du vil.
Lyset gjennom de fargede glassvinduene illustrerer at hverdagen og livet blir lettere og lysere når du har nådd dette stadiet i livet ditt. Du er i lyset, litt sånn Märta tanker, i lysfontenen......
100% lin. Vask 40 grader. Liv 87 cm , lengde 46 cm.

No 2. "Gotisk vindu."
Kr. 1450.-
Jeg ser for meg at i Gotikken var det mørkt og dystert, lite lys i store lokaler. 
I glassmaleriene/vinduene brukte de klare rene farger derfor valgte jeg oransje - rød - gul som er farger som passer godt sammen og forsterker hverandre. Mot den svarte bakgrunnen blir det en sterk kontrast. Jeg valgte svart fløyel for å skape en mykere effekt av mørket: Ute er det natt, mykt mørke som smyger seg rundt katedralen. De fargede glassvinduene slipper ut det svake lyset fra innsiden, fargene i glasset gjør lyset skarpere.  
100% polyester glatt fløyel. Vask 40 grader. Liv 90 cm , lengde 45 cm.

No 3. "Designemil."
Kr. 2500.-
Dette var det første skjørtet jeg laget av alle kunstskjøtene som er blitt og skal bli.
På dette stadiet hadde jeg ikke noen klare tanker bak dette skjørtet, det ble et «prøve-skjørt». Jeg fant et maleri i en kasse med tegninger etter mine barn. Det er et maleri min sønn hadde malt da han var ca. 10 år.
 Jeg likte fargene og formene i maleriet, og jeg synes det kunne minne om glassmaleri. 
Som igjen gav navnet til denne serien.
Det som tiltalte meg mest var utfordringen med hvordan overføre maleriet i tekstil.
Jeg har valgt skinn i selve skjørtet og trykk og applikasjon i skinn i dekoren. 
Gjentar maleriet fire ganger rundt kanten nede, litt sånn som natt ute og lys ut gjennom vinduet ut. 
80% skinn, 10% polyester. Må renses. Liv 88 cm , lengde 53 cm.

No 4. "Bak farget glass."
Kr. 1350.-
Det å være inne i varmen kan noen gang være like vanskelig som å stå utenfor, Hvorfor er man der?
Bak farget glasset handler om nettopp det, selv der kan man være ensom. 
Hun er "inne", hun er beskyttet, trygg og slipper å forholde seg til verden utenfor. 
Men er dette hun ønsker?  Har hun valgt det selv?
Fargene er skarpe, hun er vakker, men uttrykket i øynene sier noe om ensomheten 
og den grønne fargen viser et snev av melankoli. 
Hun kikker ut av et vindu med jerngitter, det sier noe om at hun er en fange i sitt eget hjem og hun er ikke lykkelig.
Uttrykket" fanget i et glass-bur" blir da veldig treffende. 
100% bomull. Vask 40 grader. Liv 83 cm , lengde 44 cm.
No 5. "Slipp meg inn."
Kr. 1200.-

Motivet her handler om å være stengt ute, og ønske seg inn i varmen.
Om det å være ensom og stå utenfor.
Oppfordringen om å få slippe inn, inni lyset, fargene og varmen. Det å få være del av et fellesskap.
100% lin. Vask 40 grader. Liv 88 cm , lengde 50 cm.

No 6. "Ruin."
Kr. 1200.-

Glass er skjøre saker, det kan fort gå i stykker. Slik er det i livet også, de er veldig kort mellom fullstendig lykke og et perfekt liv til en liten hendelse som snur opp ned på tilværelsen og legger den i ruiner. 
En metafor er en gammel fraflyttet herregård som ar stått der år etter år uten menneskene til å passe på.
Glasset er skittent, knust, de svarte linjene er ulike i bredden, de skjærer gjennom helheten og er med på å understreke den totale ruin av det som en gang var et flott skue. I dobbel betydning.
100% lin. Vask 40 grader. Liv 82 cm , lengde 49 cm.



No 7. "Scheeles ide."
Kr. 1550.-
Da jeg kom første gang til Galleri Stallen traff jeg Mister Scheele og jeg presenterte denne serien for han. Mister Scheele spurte om det skjørt med ekte glass på? 
"Neida" svarte jeg ... men så begynte kreativiteten å jobbe; Ja hvorfor ikke?
Hvorfor ikke ta på ekte glass på skjørtene? Det hadde ikke jeg tenkt på, så takk for ideen.
Dette er resultatet, glassperler brodert inn i tekstilens dekor. 
Den ser ut som små vinduer i en grotte, med farget glass ble grottene veldig trivelige. 
100% olyester. Vask 40 grader i vaskepose pga perlene. Liv 83 cm , lengde 50cm.


No 8. "Morgendugg.i edderkoppspinn "
Kr. 1350.-

Hva skjer når sola stiger opp om morgenen og sender sine stråler mot edderkoppspinnet der nattes duggdråper fortsatt henger igjen? Blir det som et glassmaleri, glitrende farger i dråpene?
Jeg prøvde, sammen ble de et sterkt motiv, i kraftige farger, som dempet seg ned når jeg vasket det. Fargen ble like svak som selve spinnet.
100% lin. Vask 40 grader. Liv 78 cm , lengde 47 cm.
No 9. "Lys i lavvo."
Kr.1450.

Når jeg sitter inne i lavvoen, og ser opp,
da ser jeg at stengene som holder lavvoen oppe i røykhullet danner et fint mønster.
Som et vindu ut mot sola. Hva skjer om jeg setter farget glass i åpningene?

100% lin, skinn og polyester i dekor. Må renses pga skinnet. Liv 87 cm , lengde 46 cm.


No 10. "www.verdensveven.com"
SOLGT

Internett, nåtidens teknologi, hvordan ser den ut?
WWW - World Wide Web er oversatt til norsk med ordet verdensveven. Internett omtales som nettet.  
Både en vevnad og et nett er tråder som henger sammen i hverandre etter et bestemt system.
Jeg er for meg internett som en lang vevnad avfargede partikler som flyr gjennom sfæren 
fra senderes PC til mottagers PC. 
Som et levende glassmaleri gjennom verdensrommet i hurtig fart, mange "vever" krysser hverandre på veien. 
Til det kommer fram til PC skjermen din og materialiserer seg som et bilde med fortegnelsen www.
Pc skjermen er blå, derfor dongeri, den er mer stripet i stoffet enn for eksempel helt blått bomullsstoff. 
De svarte firkantene er mange små svarte PCer, "veven" stråler i mange farger mellom PC skjermene.  Som et glassmaleri uten glass og knapt synlig for noen.

Kjøp: 
Send meg en mail: majoban@hotmail.com om du vil kjøpe et skjørt eller gå på epla-butikken min; øverst til høyre. 
Kjøper du skjørtene her sendes de portofritt, kjøper du på epla kommer porto i tillegg, fordi der må jeg betale 15% i provisjon. 
Kjøper du her sender du bestillingen på mail og jeg sender deg faktura, når betalingen er inne sender jeg skjørtet til deg. 
Kjøper du på epla gjør du bestillingen der og du kan betale med kredittkort eller få den i oppkrav. 
Jeg ønsker helst at du handler med kort eller overføre og ikke bruker oppkrav. 
Vennlig hilsen 
May Johanne Bakkland Ness
majoban

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.