Søk i denne bloggen

lørdag 7. desember 2013

Art skirt/kunstkjørt. Serie Glassmaleri.


Skjørtene er ikke mini slik det kan se ut, men modellen har veldig lange ben. 
Hvis du er 160 cm går skjørtene akkurat over kneet. 

No. 1. "I lyset"
Dette er en kopi av et tekstilt veggteppe jeg malte for flere år siden. Det handler om å frigjøre seg selv fra alt som tynger en. Den tunge ryggsekken man bærer med seg, er åpnet og alle traumer, bitterhet og negativitet er sluppet fri.  
Man blir hel og trygg på seg selv.
Jeg har forsøkt å framstille denne tanken i en naken menneskefigur med vinger som strekker seg opp mot lyset.
Når man strekker ut kroppen, så slipper man ut negativ energi og tar inn positiv energi, 
på den måten føler man seg sterk og klar til å møte dagen.
Vingene symboliserer at du er klar til å fly hvor du vil: DU kan klare det du vil.
Lyset gjennom de fargede glassvinduene illustrerer at hverdagen og livet blir lettere og lysere når du har nådd dette stadiet i livet ditt. Du er i lyset, litt sånn Märta tanker, i lysfontenen......

No 2. "Gotisk vindu."
Jeg ser for meg at i Gotikken var det mørkt og dystert, lite lys i store lokaler. 
I glassmaleriene/vinduene brukte de klare rene farger derfor valgte jeg oransje - rød - gul som er farger som passer godt sammen og forsterker hverandre. Mot den svarte bakgrunnen blir det en sterk kontrast. Jeg valgte svart fløyel for å skape en mykere effekt av mørket: Ute er det natt, mykt mørke som smyger seg rundt katedralen. De fargede glassvinduene slipper ut det svake lyset fra innsiden, fargene i glasset gjør lyset skarpere.  

No 3. "Designemil."
Dette var det første skjørtet jeg laget av alle kunstskjøtene som er blitt og skal bli.
På dette stadiet hadde jeg ikke noen klare tanker bak dette skjørtet, det ble et «prøve-skjørt». Jeg fant et maleri i en kasse med tegninger etter mine barn. Det er et maleri min sønn hadde malt da han var ca. 10 år.
 Jeg likte fargene og formene i maleriet, og jeg synes det kunne minne om glassmaleri. 
Som igjen gav navnet til denne serien.
Det som tiltalte meg mest var utfordringen med hvordan overføre maleriet i tekstil.
Jeg har valgt skinn i selve skjørtet og trykk og applikasjon i skinn i dekoren. 
Gjentar maleriet fire ganger rundt kanten nede, litt sånn som natt ute og lys ut gjennom vinduet ut. 

No 4. "Bak farget glass."
Det å være inne i varmen kan noen gang være like vanskelig som å stå utenfor, Hvorfor er man der?
Bak farget glasset handler om nettopp det, selv der kan man være ensom. 
Hun er "inne", hun er beskyttet, trygg og slipper å forholde seg til verden utenfor. 
Men er dette hun ønsker?  Har hun valgt det selv?
Fargene er skarpe, hun er vakker, men uttrykket i øynene sier noe om ensomheten 
og den grønne fargen viser et snev av melankoli. 
Hun kikker ut av et vindu med jerngitter, det sier noe om at hun er en fange i sitt eget hjem og hun er ikke lykkelig.
Uttrykket" fanget i et glass-bur" blir da veldig treffende. 
No 5. "Slipp meg inn."

Motivet her handler om å være stengt ute, og ønske seg inn i varmen.
Om det å være ensom og stå utenfor.
Oppfordringen om å få slippe inn, inni lyset, fargene og varmen. Det å få være del av et fellesskap.

No 6. "Ruin."

Glass er skjøre saker, det kan fort gå i stykker. Slik er det i livet også, de er veldig kort mellom fullstendig lykke og et perfekt liv til en liten hendelse som snur opp ned på tilværelsen og legger den i ruiner. 
En metafor er en gammel fraflyttet herregård som ar stått der år etter år uten menneskene til å passe på.
Glasset er skittent, knust, de svarte linjene er ulike i bredden, de skjærer gjennom helheten og er med på å understreke den totale ruin av det som en gang var et flott skue. I dobbel betydning.
No 7. "Edderkoppspinn i morgendugg."

Hva skjer når sola stiger opp om morgenen og sender sine stråler mot edderkoppspinnet der nattes duggdråper fortsatt henger igjen? Blir det som et glassmaleri, glitrende farger i dråpene?
Jeg prøvde, sammen ble de et sterkt motiv, i kraftige farger, som dempet seg ned når jeg vasket det. Fargen ble like svak som selve spinnet.
No 8. "Scheeles ide."
Da jeg kom første gang til Galleri Stallen traff jeg Mister Scheele og jeg presenterte denne serien for han. Mister Scheele spurte om det skjørt med ekte glass på? 
"Neida" svarte jeg ... men så begynte kreativiteten å jobbe; Ja hvorfor ikke?
Hvorfor ikke ta på ekte glass på skjørtene? Det hadde ikke jeg tenkt på, så takk for ideen.
Dette er resultatet, glassperler brodert inn i tekstilens dekor. 
Den ser ut som små vinduer i en grotte, med farget glass ble grottene veldig trivelige. 

No 9. "Lys i lavvo."

Når jeg sitter inne i lavvoen, og ser opp,
da ser jeg at stengene som holder lavvoen oppe i røykhullet danner et fint mønster.
Som et vindu ut mot sola. Hva skjer om jeg setter farget glass i åpningene?

No 10. "www.verdensveven.com"

Internett, nåtidens teknologi, hvordan ser den ut?
WWW - World Wide Web er oversatt til norsk med ordet verdensveven. Internett omtales som nettet.  
Både en vevnad og et nett er tråder som henger sammen i hverandre etter et bestemt system.
Jeg er for meg internett som en lang vevnad avfargede partikler som flyr gjennom sfæren 
fra senderes PC til mottagers PC. 
Som et levende glassmaleri gjennom verdensrommet i hurtig fart, mange "vever" krysser hverandre på veien. 
Til det kommer fram til PC skjermen din og materialiserer seg som et bilde med fortegnelsen www.
Pc skjermen er blå, derfor dongeri, den er mer stripet i stoffet enn for eksempel helt blått bomullsstoff. 
De svarte firkantene er mange små svarte PCer, "veven" stråler i mange farger mellom PC skjermene.  Som et glassmaleri uten glass og knapt synlig for noen.

Tusen takk til de som her vært med på å gjøre utstillingen på Galleri Stallen mulig. 
Jane Luneng - lærling og modell. 
Ida Marie Bakkland Ness - foto. 
Svein Erik Scheele for leie av galleriet. 
Elise Scheele for at jeg traff akkurat deg i Karasjok. 
Familien min for deres tålmodighet. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.