No.1. "Rein i skog." SOLGT.
Tanken
bak det hvite flockstoffets organiske dekor, skal illustrere
løvet/trekronen på de halve bjørkeleggene i trykket under. Samtidig skal de
delvis skjule reinen mellom bjørkene. Man aner at de finnes der inne blant
trærne.
Den svarte linningen skaper en
naturlig avslutning på skogen; Er det fjellet som skimtes eller er det natthimmelen?
Den tar også opp den svarte fargen i trykket og skaper en helhet.
No.2. "Snø over vidda."
Snøen daler ned over vidda i Sàpmi,
store blå snøfiller. Den blå fargen illustrerer kulden om vinteren. Størrelsen
på snø-krystallene er med på å understreke størrelsen på vidda, mennesker og dyr
er så små så små.
Under den veldige himmelen går livet
sin vante gang.
Daglige gjøremål som utføres uansett
vær og årstid er synliggjort i den blå vedvarende streken under himmelen som
brytes innimellom med figurer som viser livet i Sàpmi som går sin gang.
No.3. "Sol og snø." SOLGT.
I dette skjørtet har jeg forsøkt å få
fram lyset i nord, solen mot den blå-hvite snøen.
Det nydelige lyset en vårdag på
vidda. Formen i sola og snøen skal føre tankene til solstråler og
snø-krystaller.
Under vår-flyttingen kommer lavoene
opp og reinen beveger seg mot sommerbeitet, begge sterke symboler som hører
med. Den svarte fargen på symbolene er med på å fremheve sollyset og fargesjatteringene
i snøen. Over horisonten etterlater solen et oransje skjær, illustrert i den
oransje linningen.
No.4. "Reindriftsfamilie."
Her har jeg forsøkt å få fram
hverdagen for en reindriftsfamilie. Vi ser familier framstilt stilistisk i
prikker og kryss bygget opp som legoklosser, noe som symboliserer deres arbeid
med å bygge opp en bedrift. Få alt til å balansere, som å bygge lego, kloss for
kloss legges.Siste klossen skaper helheten.
Samtidig er utfordringene markert i
det litt skjeve helhetsbildet. Alt går ikke rett fram, på veien oppleves det
forskjellige utfordringer og problemer som må løses før siste klosse er på
plass.
Kontrasten mellom broderiet og
trykket er med på å vise at det er forskjeller også mellom familiene på forskjellige
vis. Den grå bakgrunnen forestiller og forsterker det harde arbeidet,
alt er ikke bare lys og glede, men også hardt slit.
Gleden over å få jobbe i naturen med
noe man vil kommer fram i de klare samiske fargene i trykk og broderi.
No.5. "Vinternatt på vidda."
Det er mørkt, men ikke et helt mørke. Skinnet og strukturen i det valgte stoffet er med på å
gjøre mørket mindre kompakt.
I mørketiden i nord er det nesten
mørkt hele døgnet, det er bare et svakt daggry midt på dagen. Det snør, store
snøkrystaller daler ned.
Lavoen er trykk i fri form, hver av
dem er individuell, lysere nyanser i trykket mot den skarpe linjen i konturen.
Den lyse nyansen skaper en illusjon
om lyset fra bålet inne fra lavoen, her bor det noen, lavoen lever.
Samtidig rammer konturen inn hver
lavo, her bor det en familie i hver av dem. Den manglende bruken av farger,
bare svart og hvit skaper en rolig stemning, det er stille i natten.
No.6. "Møte." SOLGT
Her er jeg blitt inspirert av Samisk kvinneforum. Et forum der samiske kvinner møtes for å diskutere urfolkskvinners
rettigheter og likestilling. Forumet har medlemmer fra alle de fire landene i
Sàpmi.
Et møte mellom samiske kvinner på
tvers av landegrensene. Et symbol på den sterke samhørigheten mellom disse
kvinnene.
Møtet i motivet skjer ikke
nødvendigvis der og da. Det er mer ment som et symbol på at disse kvinnene
møtes og også i form av sin samiske bakgrunn, tradisjon og kultur uansett hvor
de er. For meg ble naturen er en logisk møteplass for oss av urfolket,
naturfolket.
No.7. "Søljer." SOLGT
I dette skjørtet har jeg forsøkt å få
fram spillet og glansen i søljene. Den svarte fargen er med på å fremheve
trykket og broderiet. Jeg har brukt sølv og gulltråd i broderiet for å
gjenskape strukturen og glansen i søljene. Jeg har jobbet mye med å skape samme
glansen i trykket.
Kontrasten mot hverandre, glatt i skjeia og strukturen i
siseleringene. Når skjørtet brukes vil bevegelsen være med på å skape liv i
sølja.
Både i den norske og den samiske
drakt tradisjonen brukes søljer. Jeg har tilført en annerledeshet i trykket, ved at alle
søljene er like plassert i et symmetrisk mønster, så bryter den store søljen
foran symmetrien i systemet, det skal fortelle at den samiske delen av Norge
ble sett på som annerledes og skapte forstyrrelse i det korrekte norske
samfunnet på den tiden da nasjonalismen sto sterkt.
No.8. "Barnas Sàpmi".
Sàpmi sett med barnas øyne. Jeg
valgte enkle linjer og sterke farger mot en hvit bakgrunn.
Jeg har kombinert barnetegningene med
en voksen naivistisk stil, litt barnslig for å videreføre barnestreken. Den
naive stilen karakteriserer godt barns måte å tegne på.
De rene samiske fargene sammen med
konturen rundt motivet forsterker dette.
Den hvite bakgrunnen skaper en sterk
kontrast og framhever motivet. Den røde linningen forsterker inntrykket og tar
opp den røde fargen i motivet.
No.9. "Rein i flokk".
Reinflokken springer gjennom snøen,
horn på horn bakover viser mengden av rein.
Reinen springer i den hvite snøen,
vårsola skinner og strålene bryter i snøen og skaper et glitrende fargespekter,
noe som er gjenskapt i de forreste reinens farger.
Den kontinuerlige bevegelsen rundt
skjørtet viser at de er i fart. De er på vei, på vei framover.
Konturen i de bakerste reinene er
brodert i grå nyanser, som skygger, bakover og bakover.
Vi vet ikke hvor mange det er.
No.10. "Fiske på elva". SOLGT
Her har jeg jobbet mest med å finne
ut hvordan jeg skulle gjenskape og overføre glansen i fiskeskinnet og
endringene i vannets overflate i elva til tekstilen. Etter hvert trengte det
seg fram en same som ville fiske fisken som svømte i strømmen. Og det var helt
naturlig at han skulle fiske med garn.
Jeg viste ingenting om elve-båter
eller elve-fiske da jeg laget dette skjørtet. Det er intuitivt blitt slik det
ble.
Etter at jeg var ferdig med skjørtet
har jeg vært å lest om elve-båter, og ser at de ble brukt av samer, og at de
drev også med fiske med garn. At det til og med fantes elvesamer, samer som
bosatte seg ved elvene og drev jordbruk, fiske og fangst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.