Skjørtene er ikke mini slik det kan se ut, men modellen har veldig lange ben.
Hvis du er 160 cm går skjørtene akkurat over kneet.
No. 1. "I lyset" |
Dette er en kopi av et tekstilt
veggteppe jeg malte for flere år siden. Det handler om å frigjøre seg selv fra
alt som tynger en. Den tunge ryggsekken man bærer med seg, er åpnet og alle
traumer, bitterhet og negativitet er sluppet fri.
Man blir hel og trygg på seg selv.
Jeg har forsøkt å framstille denne
tanken i en naken menneskefigur med vinger som strekker seg opp mot lyset.
Når man strekker ut kroppen, så
slipper man ut negativ energi og tar inn positiv energi,
på den måten føler man
seg sterk og klar til å møte dagen.
Vingene symboliserer at du er klar
til å fly hvor du vil: DU kan klare det du vil.
Lyset gjennom de fargede
glassvinduene illustrerer at hverdagen og livet blir lettere og lysere når du
har nådd dette stadiet i livet ditt. Du er i lyset, litt sånn Märta tanker, i
lysfontenen......
No 2. "Gotisk vindu." |
Jeg ser for meg at i Gotikken var det
mørkt og dystert, lite lys i store lokaler.
I glassmaleriene/vinduene brukte de
klare rene farger derfor valgte jeg oransje - rød - gul som er farger som
passer godt sammen og forsterker hverandre. Mot den svarte bakgrunnen blir det
en sterk kontrast. Jeg valgte svart fløyel for å skape en mykere effekt av
mørket: Ute er det natt, mykt mørke som smyger seg rundt katedralen. De fargede
glassvinduene slipper ut det svake lyset fra innsiden, fargene i glasset gjør
lyset skarpere.
No 3. "Designemil." |
Dette var det første skjørtet jeg
laget av alle kunstskjøtene som er blitt og skal bli.
På dette stadiet hadde jeg ikke noen
klare tanker bak dette skjørtet, det ble et «prøve-skjørt». Jeg fant et maleri
i en kasse med tegninger etter mine barn. Det er et maleri min sønn hadde malt
da han var ca. 10 år.
Jeg likte fargene og formene i maleriet, og
jeg synes det kunne minne om glassmaleri.
Som igjen gav navnet til denne
serien.
Det som tiltalte meg mest var
utfordringen med hvordan overføre maleriet i tekstil.
Jeg har valgt skinn i selve skjørtet
og trykk og applikasjon i skinn i dekoren.
Gjentar maleriet fire ganger rundt
kanten nede, litt sånn som natt ute og lys ut gjennom vinduet ut.
No 4. "Bak farget glass." |
Det å være inne i varmen kan noen
gang være like vanskelig som å stå utenfor, Hvorfor er man der?
Bak farget glasset handler om
nettopp det, selv der kan man være ensom.
Hun er "inne", hun er
beskyttet, trygg og slipper å forholde seg til verden utenfor.
Men er dette hun ønsker? Har hun valgt det selv?
Fargene er skarpe, hun er vakker, men
uttrykket i øynene sier noe om ensomheten
og den grønne fargen viser et snev av
melankoli.
Hun kikker ut av et vindu med jerngitter, det sier noe om at hun er
en fange i sitt eget hjem og hun er ikke lykkelig.
Uttrykket" fanget i et
glass-bur" blir da veldig treffende.
No 8. "Scheeles ide." |
Da jeg kom første gang til Galleri
Stallen traff jeg Mister Scheele og jeg presenterte denne serien for han.
Mister Scheele spurte om det skjørt med ekte glass på?
"Neida" svarte
jeg ... men så begynte kreativiteten å jobbe; Ja hvorfor ikke?
Hvorfor ikke ta på ekte glass på
skjørtene? Det hadde ikke jeg tenkt på, så takk for ideen.
Dette er resultatet, glassperler
brodert inn i tekstilens dekor.
Den ser ut som små vinduer i en grotte, med
farget glass ble grottene veldig trivelige.
Tusen takk til de som her vært med på å gjøre utstillingen på Galleri Stallen mulig.
Jane Luneng - lærling og modell.
Ida Marie Bakkland Ness - foto.
Svein Erik Scheele for leie av galleriet.
Elise Scheele for at jeg traff akkurat deg i Karasjok.
Familien min for deres tålmodighet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.