Søk i denne bloggen

mandag 21. mars 2011

Kurs i søm av kjole i Sandvika uke 8.

I uke 8 var jeg å hadde et kjole kurs hos Askeladden, en bruktbutikk i sentrum av Sandvika. 7 flotte damer stillte opp og møtte meg med spenning. Noen hadde sydd fra før, noen sydd litt fra før og noen ikke i det hele tatt.
De lærte litt om materiallære, form og fargelære, å lage et mønster ut fra et grunnmønster, klippe og sy.
Det var en spennende og lærerik uke ikke bare for de 7 damene men også for meg.
Her kommer en kavalkade over ukas gang.
Først de ferdige kjolene, og noen ikke helt ferdige kjoler. 2 av damene ble ikke ferdig, og en dro før jeg en gang kom på å ta et bilde av tekstilene hun hadde, hun skulle på vinterferie.
Alle kjolene er i gjenbruksmateriale som er funnet på lageret, av det de ikke selger i butikken.




Først tegne vi mønster, måler, tilpasser og klipper.


Klippe mønster.


Tunga rett i munnen.


Mønster tilpasses i alle størrelser.


Knappenåler og håndsøm må til.


Tråkling.


Kjolen e nesten ferdig, bare opplegg nede på kjolen, erme og hals igjen.


Detalj: Et nydelig broderi fra en annen halvferdig kjole og himmelblå gardiner.


Innsnitt merkes med linjal..


Sy og sy, det er mye arbeid å sy en kjole.


Pressing av sømmer etterhvert som de syes.


Skal jeg ha kort erme eller ingen erme.....?


Syr og syr.....


Bak...


Foran......Nydelige gardinstoff i begge delene. En morsom løsning med spiss ned på sidene.


Todelt kjole.


Glidelås i ryggen, det har alle kjolene.


Detalj: kjolen er kantet med en heklet gardin.


Dyp konsentrasjon.....


Da var den satt sammen.


Cha cha ca.....prøving.


Syr og syr....


Hm, skal jeg ha kappe nede? Av gardinbånd til å holde gardinene til side.


Ferdig.....!


Superblid kursdeltaker.


Og en blid og fornøyd kursleder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.