Søk i denne bloggen

lørdag 27. juni 2015

Stormkappe/Luhkka til en fjelltur.

Vi skal på fjelltur, og nå har jeg sydd meg selv en stormkappe/luhkka. som beskyttelse mot vær og vind.  Den er ikke fra noe spesielt samisk område. Jeg har bare latt meg inspirere av de samiske rutete ullsjalene. Den skulle også være praktisk i bruk, ikke være for stor, og den skulle beskytte mot været og gi ekstra varme.  Jeg har fulgt tradisjonen i vår slekt når jeg sydde denne. Min mor lærte hos sin mor og jeg hos min mor.  Gjenbruk av et skjørt, alt stoff er utnyttet med kiler og innfellinger, for å få nok stoff og for å få en god form på den. Jeg er veldig glad i farger derfor er dekoren knall, og har bevilget meg å bruke gult ull-klede i dekoren selv om det koster 900 - 1000 kr pr meter. Jeg er fornøyd med resultatet.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.