Søk i denne bloggen

tirsdag 5. juni 2012

Samisk barnekofte etter min voksen kofte.

Til 17.mai i år fikk jeg endelig sydd kofte til den minste jenta. Tok utgangspunkt i min egen kofte som igjen er sydd etter min mormors kofte. Vi vet ikke helt sikkert om den er fra Skånland eller Spansdalen, kvinnekoften ligner mest på den fra Skånland, mens mannskoften ligner mest på den fra Spansdalen. Jeg fant min grandtante og grandonkels kofte i en sjå for mange år siden og etterhvert rekonstruerte jeg en til min tante. Og til sist en til meg selv. Og nå en til mitt lille barnebarn. Koften er sydd i grått ullklede, med dekor av gult og rødt klede samt bånd. Stormcepet er en rekonstruksjon etter Skånlands kofte sitt stormcepe. Stormcepet til den lille er i grått og rødt ullklede, rester. hun har bunadsko for å kjøpe komager til en så liten fot er ganske dyrt når man hvert år må kjøpe nye for at foten vokser. Det siste bildet er av lua til den lille, men det er den mellomste jenta som får prøve den her. Beltet er vevd ullbånd på rødt klede og fletta snorer i ullgarn.

4 kommentarer:

  1. Utrolig fin :) Ble helt imponert eg :) Ha en fin kveld videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei, tusen takk. Det e utrolig artig å få tilbakemeldinger.
      May

      Slett
  2. Hei, saa utrolig fin. Jeg bor i Australia for tiden, men tenker aa sy mini-kofter til jentene mine (9 aar) - selger du moenster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nei dessverre har jeg ikke mønster som jeg selger. Har laget eget etter min bestemors 100 år gamle kofte. Og forminsket det til barnebarna. Veldig hyggelig at du likte den.
      May

      Slett

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.