Søk i denne bloggen

søndag 22. april 2012

Strikkeoppskrift på samisk inspirert barne lue.

Det har vært spørsmål etter mønster på denne samisk inspirerte luen.
Det er en stund siden jeg strikket den og da etter fri fantasi, og nå er den en plass der jeg ikke finner den igjen (pakket bort).
Så jeg har ikke maskeantall eller cm.
Du må måle barnet og strikke en prøvelapp på strikkefasthet, og finne ut hvor mange masker du trenger ut fra det. Jeg strikker så løst at jeg må ha veldig tynne pinner for å få strikkingen så liten som den skal være. F. eks pinner 2 der andre bruker 3.
Man kan strikke det svarte først og hente opp masker og strikke mønsteret til sist eller strikke mønsteret først og fortsette med det svarte. Ved fellingen oppe på sidene der det står fell, feller du slik at du får en rund form ikke spiss. Kanskje du bare trenger felle en maske på hver side 5 – 6 omganger.
En dag skal jeg strikke luen igjen og da skal jeg skrive oppskriften.
Håper dette kan være noe til hjelp.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.