Søk i denne bloggen

torsdag 22. mars 2012

Samisk drakt.

Samisk drakt som jeg har sydd på bestilling. Med den søteste modellen, hun var som skapt for oppgaven, dette kunne hun. Jeg tror det bor en liten same i henne.
Komagene og luen er mine private.

Sami outfit, I have made. With this beautiful modell, like she is born to be a modell. I think it is a litle sami person inside her.
















































































25 kommentarer:

  1. Hvilken område kofte e det da? :) Lua ser ut som om den e fra Kautokeino, kofta ligner mye på svensk samenes kofter.

    SvarSlett
  2. Har du sydd den etter eget hode eller etter noe mønster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Dette er en kofte som er sydd etter en Kautokeino kofte for barn. Den er sydd i Fleece, og båndene er rett og slett stoffstrimler. Lua er ekte, fra Kautokeino. Det var en jente som hadde så lyst å være i samekofte på karneval, okey tenkte jeg da vil jeg gjøre den så autentisk som mulig. Hun kunne ikke låne barnekoften jeg hadde for den var for liten til henne. Det var gøy å sy noe sånt også, ikke bare de ekte. Du vet alt for å få fram den samiske kulturen. Mønster har jeg, tror jeg, mener jeg tegnet et mønster ut fra den barnekofta jeg hadde. May

      Slett
    2. Dette er langt i fra Kautokeino koften, heller ikke autentisk med koften. Denne koften har ingenting med samisk kultur å gjøre, og er dessverre med å latterliggjøre en hel befolkning med å si man driver med duodji. Å få fram den samiske kulturen er nok dette du viser fram til her, MISVISENDE! Både når det gjelder det du kaller kofte, lue og som skal vise skallebånd. Samer bærer sin kofte med verdighet, de ville aldri har brukt koften sin på karneval.

      Slett
  3. Svar
    1. Og hvem er du som ikke tør å skrive navnet ditt?
      Det er greit med fy ord også, alle kan ikke være enig, men da bør man skrive sitt navn under og ikke bare anonym.....
      May

      Slett
  4. Og hvem er du som driver å syr kofter til karneval?
    Er du ikke same, så bruker du ikke kofte. Å ihvertfall ikke på karneval! Hvor respektløs går det ann å bli egentlig?
    Og dessuten så var både kofta og lua forferdelig stygg, blir direkte flau.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bør en som ikke er indianer bruke indianerklær på karneval?

      Slett
  5. Blir intresserad när det står att du håller på med duodji. Är inte det en slags märkning för äkta samisk slöjd? Eller har jag fel där??

    SvarSlett
  6. Tipper du lærte duodji av den finske turist industrien.. Jeg har ikke ord for hvor forbanna jeg blir da jeg ser dette. Du burde skjemmes! Dette er hverken samisk eller norsk design! Takk gud for at det faktisk finnes designere der ute som setter sin sjel i sitt arbeid, for dette manglet alt!

    Ps.Kan ringe deg og presantere meg om du blir forbanna fordi jeg poster dette anonymt. Tips ellers, ta bort anonym mulugheten om du ikke tåler det!

    SvarSlett
  7. Du skriver: "Mitt navn er May J B Ness. Jeg tilbyr kurs i det meste innen søm, samt kunsthistorie. Jeg selger også egenprodusert design som festantrekk, strikk og duodji...Duodjien har en fot i det Norske og en fot i det Samiske."

    Det er litt skummelt når du skriver att du selger egenprodusert duodji, det vil si samisk hantverk. Fra de bilder av koften å dømme så er det vansklig å tro at du har noen større kunskap om det du driver på med. Med all respekt for hvem du er, jeg kjenner deg ikke, men det ser faktisk tydlig ut som om du selv hadde trengt deg en kurs i duodji. Gjennom det du viser her så risikerer du nok å fornærme og irritere, framforalt samer, men også andre som har litt pejling på samisk hantverk. Jeg ville godt skjønne hvis folk følte seg litt provosert av dette.

    /Hilsen Max Mackhé

    SvarSlett
  8. Syns du det er morsomt at datter di kler seg ut som et folk som i stor grad har blitt opplært til å skamme seg over egen historie? Uten moralske skrupler?

    SvarSlett
  9. Hva om en samisk hobbysyer fra Kautokeino hadde sydd noe som minnet om en setesdalbunad, kalt det for sin egen og solgt den for ekte tradisjonell husflid? Ville en norsk dame laget en parodi på en bunad og kledd den på datteren sin og sendt henne på karneval? Og hva ville ha vært så "karnevalsk" med det, klesdrakten eller folket den representerer? Ville en norsk dame kledt opp datteren sin i en billig og stygg bunadskopi til 17. mai feks? Jeg spør for å sette ting litt i perspektiv. Jeg synes ikke det er riktig at folk med null kjennskap til en kultur skal kunne utnevne seg selv til representant for den, langt mindre drive undervisning i den. Det kan fort bli kalt for vranglære og historieforfalskning, noe som faktisk er alvorlige saker i en norsk skole. For å komme til saken: Du er ingen duojar for du har ikke kunnskap om samisk husflid, det ser man med et halvt øye. Du burde ha sånn respekt for den kulturen du hevder du representerer at du enten holder deg unna den, tar formell utdannelse i faget eller i det minste går i lære hos noen som kan. Du gjør skam på din datter å kle henne i det latterlige og stygge klesplagget du har sydd.

    SvarSlett
  10. Utrolig fin,,kjempebra :-)

    SvarSlett
  11. Fortsett sån,plutselig har du skapt en ny trend,vet om mange same jenter som har lyst på sån

    SvarSlett
  12. Jeg tror ikke at denne "duodji utøveren" har riktig kunnskap, men har gått igang å sy noe som hun synes ligner. Dette er hverken hummer eller kanari, spør du meg. I mine kulturøyne så er disse karnevalskoftene stygge. Kanskje burde syersken melde seg på kurs for å få innblikk i hvor mye arbeid som ligger bak disse plaggene. Og lua er ikke ekte Kautokeino lue. Hvem i alledager har sydd den der og hvilket årstall, og har vedkommendes familie brukt den.? komagbåndene er ikke heller fra Kautokeino. men veldig bra at noen ønsker å sy samiske klær, det synes jeg, så jeg anbefaler duodji kurs . de går med jevne mellomrom i nord norge . Karen Anne

    SvarSlett
  13. Altså. det ER faktisk tusener av norske som sender sine barn ut i 17.maitoget hvert år med dårlige kopier av norske folkedrakter. Disse selges blant annet på Spar Kjøp. Ingen trekker på skuldrene av det. MEN det er fordi norsk kultur er maktkultur, det er majoritetskultur. Samefolket har aldri eid land, har aldri hatt makt, vi eier igrunnen svært lite håndfast materielt, bortsett fra våre håndverkstradisjoner. Jeg synes det er tankeløst å drive og naske fra dem. Nask fra de norske tradisjonene, de tåler det bedre! Bare det å si at du driver med duodji som har en fot i det norske....jeg er ganske målløs, altså. Det går ikke an å drive med duodji som ikke er samisk, for da er det ikke duodji. Fatt det! Hva dette filtplagget med merkelig mønster på skal kalles, eller om denne alt for store lua som er tatt på helt feil, opprinnelig var en passende lue til en Kautokeinokvinne, skal ikke jeg blande meg bort i, men selve ideen om at man kan velge å kle seg ut som same, slik man kan velge å kle seg ut som Kaptein Sabeltann eller havfrue.....den svir. Kjære deg, hvis du har den aller minste respekt for den samiske kulturen, for samisk duodji, for oss, det samiske folket, så river du dette rare plagget fra hverandre, stamper det i søpla og sletter alle bilder du har tatt av det. For dette er bare grusomt. De holdningene denne lille jenta, som selvsagt er glad for å få kle seg i fine farger, får, er fullstendig hårreisende. Og slutt å kalle noe for duodji som ikke er det. Duodji er samisk håndverk. Det hviler på kunnskap og gieđálaš máhttu. Du har med dette plagget vist at du ikke har noen av delene.

    SvarSlett
  14. En ting som også skremmer meg er at du reiser rundt å forteller om "samene". Går frysninger ned ryggen da jeg tenker på hvilke historier du kanskje forteller til folk da jeg ser dette arbeidet. Når du kan lage en slik parodi av en kofte, hva kan du ha parodiert ellers. Jeg som same ønsker ikke å bli representert av deg da jeg ser du mangler det mest grunnleggende, nemlig respekt.

    SvarSlett
  15. Til Sire: Jeg har enda til gode å se noen fra samisk område som syr bunadsparodier og kaller det for norsk tradisjonshåndverk. Jeg har også enda til gode å se billigkopier av en bestemt bunad, feks fra Setesdal. Tenker det hadde blitt rabalder da. Det som selges i bla Spar kjøp kalles for norsk festdrakt, ikke bunad. Ellers er jeg helt enig med deg.

    SvarSlett
  16. För det första, det finns inget som helst samband eller en röd tråd i hur banden på kolten är lagda, det ser ju olika ut på armarna, kantningen nertill, kantningen kring halsen osv... för det andra, lär dig knyta skobanden! Och för det tredje, att du inte skäms?! ATT DU INTE SKÄMS!!!!! // en lulesame

    SvarSlett
  17. Se svarinnlegg i dag.
    MVH May Ness

    SvarSlett
  18. Hei. Eg ska gje deg et godt råd (heilt gratis): Hold deg t skjørtan dine du. Den jobbe gjør du godt. Hilsen Tove Kvernmo Gaup

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, det er nok det jeg må gjøre, tenker jeg.
      May

      Slett
  19. Jeg synes det er veldig raust av deg å ta kritikken til deg. De fleste gjør ikke det. De fleste durer fram som de vil, fortrinnsvis for å tjene penger på det. Men siden du evner å lytte, tror jeg at du har stor kjærlighet til det samiske og ønsker bare godt. Og da stiller saken seg annerledes. Du har viljen og din samiske arv, det er bare å hive seg i lære. Du kommer til å få stor glede av det. Jeg synes skjørtene dine er kjempefine, men det du kaller for duodji holder nok ikke mål i en samisk sammenheng.

    Jeg ber om at du har forståelse for at samer blir forbannet og lei seg over å se deres dyrebare kulturarv radbrekt og utnyttet. Det trenger på fra alle kanter av folk som vil gjøre penger på å kopiere samisk kultur, og mange gjør det så innmari dårlig at ingen samer vil vedkjenne seg det. Det ødelegger mer enn det fremmer. Våre duojarat bruker årevis på å lære seg samisk håndverk/husflid, og når finnes det faktisk også utdanning i faget.

    Til dere andre her inne: Hvorfor kan man kle seg ut som cowboy på et karneval, men ikke indianer?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for kommentarer av alle slag.