Søk i denne bloggen

lørdag 30. november 2013

Galleri Stallen.

Her er en smakebit av det som selges til helgen på Galleri Stallen i Gamlebyen i Fredrikstad.



Veske sølje og samisk sol.

Pung sølje.

Pung Rein og lavvo.

Veske rein og same.

Pulsvarmer skinn og strikk.

Ørepynt skinn og tinntråd.

Armbånd skinn og tinntråd.

torsdag 28. november 2013

Utstilling i Galleri Stallen 6-8 desember. Gamlebyen Fredrikstad.




Detalj, "Gotisk vindu".
Skjørt på skjørt på skjørt.
Samisk duodji, pung.

Samisk duodji, med en fot i det norske og en i det samiske.

torsdag 21. november 2013

Ny serie med Art skirt/Kunstskjørt på vei.

Ny serie på vei, denne gangen Serie Glassmaleri, 10 skjørt, nummerert og med egen tittel. Det jobbes på spreng med å få serien ferdig til salgsutstilling i 
Galleri Stallen i Gamlebyen Fredrikstad 6-8 desember 2013.
six down, four to go.....
Velkommen.
Series of Stained Glass: 10 Art skirt  is almost ready for exhibition in  Gallery Stallen in the Old Town in Fredrikstad from 6 to 8 of December 2013. 
6 complete, 4 to go .....
Welcome.





lørdag 16. november 2013

Catwalk - forhåndsvisning av Artic skit i Tromsø 26 oktober 2013.

I Tromsø hadde jeg catwalk med skjørtene mine, brukte modeller som gikk med dem.  Må jo si de kom mer til sin rett sånn.
Makeup og hår: Ida MB Ness, hennes blogg finner du her, hun er rasende flink og tar i mot oppdrag.
Modeller: Ida og Linn.
In Tromsø I`v had a catwalk with the Artic skirt. Makeup and hair: Ida MB Ness, you find her blog here
Modells: Ida og Linn.

Konferansier Moi og tolk Anastasia.
"Rein i skog"
"Reindeer in the forrest"
"Bohccot vuovddis"

"Snø over vidda"
Snøw at the tundra"
"Muohtti duoddaris"
"Sol og snø".
"Sun and snow".
"Beaivváš ja muohta"
"Reindriftsfamilie"
"Sápmi family"
"Boazodoalloberaš"
"vintrnatt på vidda".
"Winter night at the tundra".
"Dálveidja duoddaris"
"Møte".
"Meeting".
"Deaivvadeapmi"
"Sølje"
"Silver"
"Soljut" eller/or"Risku"

"Barnas Sápmi"
"Childrens Lapland"
"Mánáid Sápmi"
"Rein i flokk"
"Reindeer runing"
"Boazo eallun"
"Fiske på elva"
"River fishing"
"Sáimmastit jogas"
To søte jenter, Ida og Linn backstage.
Two lovely girls backstage. 

fredag 15. november 2013

Forhåndsvisning Artic skirt/Kunstskjørt serie Sápmi - Preview with my Artic skirts collection Sápmi..

Nå kan jeg jo fortelle at jeg har hatt to forhåndsvisninger av mine Artic skirt. Begge var en stor suksess. 
Og gav meg tro på at dette er noe å satse på. Og at lanserings-utstillingen kanskje kom til å gå bra.
Den første visningen var på min sønns bursdag 14. september i år i Lovozero i Murmansk og den andre på 20 års jubileumsfesten til Sámi Nisson Forum i Tromsø 26. oktober 2013. 

Jeg var på prosjektmøte i Murmansk og bursdagsfeiring Lovozero. Vi fant ut at en visning av skjørtene kunne være en fin bursdagsgave, en forhåndsvisning for Valentina, før alle andre fikk se de. Så da ble det sånn. 
I've had two previews with my Artic skirts. One was in a small city called Lovozero in Murmansk, at Valentina's birthday. And one in Tromsø at Sámi Nisson Forum`s 20th anniversary celebration.


Lovozero, Murmansk, Russland.
Overrekkelse av gave(Forhåndsvisning med tolk Jugeni), og den flotte 50 åringen Valentina.
Gift to Valentina. Talking together with translater Jugeni. 
Skjørtene ble nøye studert av gjestene.
Controlling the Artic skirt.
Forteller om tanken bak motivet.
Telling about the motiv at the skirt. 
Stilig hedersgjest.
Pretty Woman.
"Møte".
The skirt called "Meeting".
Gudrun pakker opp skjørtene.
Gudrun is unwrapping the skirt.
Noen ble VELDIG begeistret.
Some one was VERY excited.
Neste innlegg handler om catwalken i Tromsø.
Next post is about the catwalk in Tromsø.

søndag 10. november 2013

Presentasjon av utstillerne på BEASSI "Duodji ja dáidda čuorvu! - Duodji and Art calling!"

Karasjok lørdag 9 november 2013. 
 Utstillingen "Duodji ja dáidda čuorvu! - Duodji and Art calling!"
 på BEASSI kulturstasjon.
Ann Solvig Nystad - May Johanne Bakkland Ness - Per Asle Sara - Ellen Brita Anti.
Nydelige håndstrikkede votter med samisk mønster.
 Duodji av Ann Solveig Nystad.
Belte, bandvev,Ann Solveig Nystad.

Belte til Karasjok kofta, det er bare 12 duodji-utøvere som vever belter for hånd på den tradisjonelle måten, den eldste er 98 og den yngste 52, vi må videre føre tradisjonen før den dør ut.


Per Asle Sara.
Han eksperimenterer med forskjellige teknikker i sine portretter. Disse bildene har han jobbet med i et år.
Vi ser en utvikling fra tydelige trekk gjennom mer og mer ut-visking av trekkene fram til et abstrakt portrett.
I portrettet, no.3, "Bestemor" har han ut fra min tolkning klart å gjenskape den varme og sterke personen som jeg er sikker på hans
bestemor er, både i fargebruk og penselstrøk. Bestemor er gjenskapt i en klar og varm gulfarge, innrammet av rød, som i kunsthistorien symboliserer kjærligheten og er en farge som viser styrke. Den blå fargen i bakgrunnen fremhever portrettet. En meget flott bruk av de tre primærfargene som komplementerer og fremhever hverandre.

I det siste bildet har han brukt en teknikk som heter actionpaint, malingen lever under påføring, Dette portrettet heller helt over i det abstrakte, allikevel kan vi tydelig se et ansikt som trenger seg fram.
"Gabriel", Ellen Brita Anti.Akryl/photohop.
Gabriel skuer utover jorden fra sin opphøyede plass, skikkelsene som vandrer understreker det guddommelige og opphøyede med sine spisse topper som peker oppover, de svarte linjene som rammer inn de ulike skikkelsene henter opp den mørke fargen i Gabriel og er med på å skape en balanse i bildet. Kanskje sier det noe om at menneskene er forskjellige eller at noen må beskyttes mot seg selv ved måten de er rammet inn og skilt fra de andre.  Den gyldne fargen rammer inn det hele som et guddommelige lys. Gabriel er i en kjølig blåtone, kanskje er han lei seg over menneskene? Over midten av bildet er det en utydelig linje som er med på å skape litt mystikk rundt de som skjer i bildet.

"På vei." Akryl, Ellen Brita Anti.
En liten reinkalv som er på vei mot kysten, han har snø i pelsen som glitrer.
Duse varme farger i et hvitt landskap.


Artic skirt, Serie Sápmi.
Som jeg her fortalt om i forrige innlegg.
by majoban
Kunstnere, gründere og debatanter. 
Ann Solveig Nystad, Ellen Brita Anti, Per Asle Sara, May Johanne B. Ness, Silje K. Muotka, Lisbeth Falltin og Anne Biret Anti
Jeg har minglet med sametingstopper, kommunetopper, folket i gata, gründere og mang flere. 
Jeg er stolt og glad og veldig takknemlig for å ha fått lov å være med på dette. 

Jeg takker alle som har vært med på å gjøre dette mulig. 
Jane Luneng - lærlingen min som har hjulpet med søm-arbeid og vært idemyldringspartner.
Gudrun Lindi - som sa ja til å ha utstillingen på Beassi kulturstasjon.
Familien min - som har trodd på meg og hatt tålmodighet med meg.
Brita Kåven - Gieril Ánde Lindi -  Elle Lindi som hjelp til med tolking og servering.
Ann Solveig - Per Asle og Ellen Brita, mine med-utstillere. 
Og en stor takk til alle dere som kom å så på utstillingen. 

lørdag 9. november 2013

Artic skirt/Kunstskjørt i samisk design i Karasjok.

Endelig kan jeg presentere Artic skirt: Serie Sápmi.

Her er jeg og mine kunstskjørt fra utstillingsåpningen i ettermiddag i Karasjok.

No.1. "Rein i skog."



Tanken bak det hvite flockstoffets organiske dekor, skal illustrere løvet/trekronen på de halve bjørkeleggene i trykket under. Samtidig skal de delvis skjule reinen mellom bjørkene. Man aner at de finnes der inne blant trærne.

Den svarte linningen skaper en naturlig avslutning på skogen; Er det fjellet som skimtes eller er det natthimmelen? Den tar også opp den svarte fargen i trykket og skaper en helhet. 

No.2. "Snø over vidda."



Snøen daler ned over vidda i Sàpmi, store blå snøfiller. Den blå fargen illustrerer kulden om vinteren. Størrelsen på snø-krystallene er med på å understreke størrelsen på vidda, mennesker og dyr er så små så små.
Under den veldige himmelen går livet sin vante gang.
Daglige gjøremål som utføres uansett vær og årstid er synliggjort i den blå vedvarende streken under himmelen som brytes innimellom med figurer som viser livet i Sàpmi som går sin gang. 


No.3. "Sol og snø."



I dette skjørtet har jeg forsøkt å få fram lyset i nord, solen mot den blå-hvite snøen.
Det nydelige lyset en vårdag på vidda. Formen i sola og snøen skal føre tankene til solstråler og snø-krystaller.
Under vår-flyttingen kommer lavoene opp og reinen beveger seg mot sommerbeitet, begge sterke symboler som hører med. Den svarte fargen på symbolene er med på å fremheve sollyset og fargesjatteringene i snøen. Over horisonten etterlater solen et oransje skjær, illustrert i den oransje linningen.

No.4. "Reindriftsfamilie."




Her har jeg forsøkt å få fram hverdagen for en reindriftsfamilie. Vi ser familier framstilt stilistisk i prikker og kryss bygget opp som legoklosser, noe som symboliserer deres arbeid med å bygge opp en bedrift. Få alt til å balansere, som å bygge lego, kloss for kloss legges.Siste klossen skaper helheten.
Samtidig er utfordringene markert i det litt skjeve helhetsbildet. Alt går ikke rett fram, på veien oppleves det forskjellige utfordringer og problemer som må løses før siste klosse er på plass.
Kontrasten mellom broderiet og trykket er med på å vise at det er forskjeller også mellom familiene på forskjellige vis. Den grå bakgrunnen forestiller og forsterker det harde arbeidet, alt er ikke bare lys og glede, men også hardt slit.
Gleden over å få jobbe i naturen med noe man vil kommer fram i de klare samiske fargene i trykk og broderi.


No.5. "Vinternatt på vidda."



Det er mørkt, men ikke et helt  mørke. Skinnet og strukturen i det valgte stoffet er med på å gjøre mørket mindre kompakt.
I mørketiden i nord er det nesten mørkt hele døgnet, det er bare et svakt daggry midt på dagen. Det snør, store snøkrystaller daler ned.
Lavoen er trykk i fri form, hver av dem er individuell, lysere nyanser i trykket mot den skarpe linjen i konturen.
Den lyse nyansen skaper en illusjon om lyset fra bålet inne fra lavoen, her bor det noen, lavoen lever.
Samtidig rammer konturen inn hver lavo, her bor det en familie i hver av dem. Den manglende bruken av farger, bare svart og hvit skaper en rolig stemning, det er stille i natten.

 No.6. "Møte."



Her er jeg blitt inspirert av Samisk kvinneforum. Et forum der samiske kvinner møtes for å diskutere urfolkskvinners rettigheter og likestilling. Forumet har medlemmer fra alle de fire landene i Sàpmi.
Et møte mellom samiske kvinner på tvers av landegrensene. Et symbol på den sterke samhørigheten mellom disse kvinnene.
Møtet i motivet skjer ikke nødvendigvis der og da. Det er mer ment som et symbol på at disse kvinnene møtes og også i form av sin samiske bakgrunn, tradisjon og kultur uansett hvor de er. For meg ble naturen er en logisk møteplass for oss av urfolket, naturfolket.


No.7. "Søljer."



I dette skjørtet har jeg forsøkt å få fram spillet og glansen i søljene. Den svarte fargen er med på å fremheve trykket og broderiet. Jeg har brukt sølv og gulltråd i broderiet for å gjenskape strukturen og glansen i søljene. Jeg har jobbet mye med å skape samme glansen i trykket.
Kontrasten mot hverandre, glatt i skjeia og strukturen i siseleringene. Når skjørtet brukes vil bevegelsen være med på å skape liv i sølja.
Både i den norske og den samiske drakt tradisjonen brukes søljer. Jeg har tilført en annerledeshet i trykket, ved at alle søljene er like plassert i et symmetrisk mønster, så bryter den store søljen foran symmetrien i systemet, det skal fortelle at den samiske delen av Norge ble sett på som annerledes og skapte forstyrrelse i det korrekte norske samfunnet på den tiden da nasjonalismen sto sterkt. 

No.8. "Barnas Sàpmi".







Sàpmi sett med barnas øyne. Jeg valgte enkle linjer og sterke farger mot en hvit bakgrunn.
Jeg har kombinert barnetegningene med en voksen naivistisk stil, litt barnslig for å videreføre barnestreken. Den naive stilen karakteriserer godt barns måte å tegne på.
De rene samiske fargene sammen med konturen rundt motivet forsterker dette. 
Den hvite bakgrunnen skaper en sterk kontrast og framhever motivet. Den røde linningen forsterker inntrykket og tar opp den røde fargen i motivet. 


No.9. "Rein i flokk".



Reinflokken springer gjennom snøen, horn på horn bakover viser mengden av rein.
Reinen springer i den hvite snøen, vårsola skinner og strålene bryter i snøen og skaper et glitrende fargespekter, noe som er gjenskapt i de forreste reinens farger.  
Den kontinuerlige bevegelsen rundt skjørtet viser at de er i fart. De er på vei, på vei framover.
Konturen i de bakerste reinene er brodert i grå nyanser, som skygger, bakover og bakover.
Vi vet ikke hvor mange det er. 

No.10. "Fiske på elva".




Her har jeg jobbet mest med å finne ut hvordan jeg skulle gjenskape og overføre glansen i fiskeskinnet og endringene i vannets overflate i elva til tekstilen. Etter hvert trengte det seg fram en same som ville fiske fisken som svømte i strømmen. Og det var helt naturlig at han skulle fiske med garn.

Jeg viste ingenting om elve-båter eller elve-fiske da jeg laget dette skjørtet. Det er intuitivt blitt slik det ble.


Etter at jeg var ferdig med skjørtet har jeg vært å lest om elve-båter, og ser at de ble brukt av samer, og at de drev også med fiske med garn. At det til og med fantes elvesamer, samer som bosatte seg ved elvene og drev jordbruk, fiske og fangst.